bildkomposition

Den liggande/landskaps bilden, den känns mer levande fast än han sover. Man ser att det finns annat liv i bakgrunden, fast de sitter still, men de äter och av mat får man energi. Kanske gillar jag den mest för det ser ut som en biofilm. Att det är en snapshot från en scen. Är det därför bilden blir mer levande? För man förväntar sig att det skall hända något mer efter. 
Att det kan ha sket ett mord, där han har händerna har han blivit knivhuggen eller skjuten. 
Han kan även blivit matförgiftad och dött och ingen har märkt det, för det ser ut som han sover. 
Vi läser från vänster till höger, därför blir bilder med mer luft på vänster sida lättare att ta in. 

Han sitter heller inte i mitten vilket för bilden mer levande att det händer något, han hamnar i ett av kryssen med hjälp av de tre sträcken. 

Det jag skulle kunna ändra är att när jag tog bilden, skulle jag antingen tagit bilden närmare eller längre ifrån. Om jag skulle tagit närmare skulle jag ramat in mannen på bilden bättre. Eller längre ifrån skulle jag kunna leka mer med bilden, kunnat beskära den mer och få mer olika vinklar på en och samma bild. 

Kvadraten och den avlånga beskärningen blev ganska tråkiga, en bild som man vill radera från ens kameraalbum eftersom de blir helt ointressanta att titta på. 

Kvadraten ser det ut som man har blivit lämnad för det finns en stol tom bredvid honom som är utskjuten. Att bilden kan förmedla utanförskap, eller ledsamhet. 

Den avlånga bilden vet jag inte vart den skulle passa, jag vill bara bläddra vidare när jag ser den. Kan det vara att den inte finns någon luft alls på någon utav sidorna? Linjen  bilden blir väldigt aggresiv för det blir som en blixt från bordet upp till den flinntig mannen.

Man kan helt enkelt göra en helt historia om landskaps bilden, jämförelse med de andra beskärningarna. Ljuset faller på mannen med fanta burken, men det blir mer framträndenade på den avlånga bilden, då man ser skugga och higligher i bilden. Det gör man även i kvadraten, men bilden blir klippt mitt i "händelsen" och därför får jag ingen riktig uppfattning av att bilden blir intressant. 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer