Tidsepokerna - Bild och form

8/1-16

 

Tidigare hade jag lagt grunderna till ansiktet som contour. Jag försökte att börja måla proportionerna i ansiktet men de blev antingen för små eller förstora. Målade över allt och försökte igen, detta gjorde jag minst 5 gånger. Sedan kom jag på en smart idé för att få till ansiktet så jag kunde bli klar med min målning. Tog hjälp av en blyertspenna för att lättare kunna rita ut mina konturerna jag skulle måla och det blev ett mycket bättre resultat, då det var sista gången jag behövde måla om ansiktet. Det var en utmaning att försöka måla så litet, för att få till allt och att man skulle se vad det var man målade. Ögonbrynen, näsan och contouren var det som var minst svårast att måla. Medan ögonen och munnen däremot var lite mer trix och fix. Mitten av munnen la jag lite vit för att få det mer levande och verklighetstroget. Under ögonen la jag lite ringar för att målningen skulle se mer mänsklig ut och likna mig mer, då jag har mörkaringar under mina ögon.

Ändrade även kroppen ville ha tröjan i en annan nyans för att göra den mer Elsa. La färgen ljusljus rosa för när jag var liten var det min favorit färg, tänkte att man kunde framhäva så mycket barn som möjligt. 

Jag vill inte göra mitt portätt lika blurry som det jag avbildar utan se kontrasterna mer, det känns mer likt min epok, nyklassicismen. 

För en sista touch målade jag ett extra lager på håret både för jag hade lite färg över min färgpalett och för om jag råka måla lite på håret återställde jag detta. 

 
 

Material: Blyertspenna, akvarel färg, målarduk, pensel, papper. målarbricka, medium, linjal, bilder. 

 
0 kommentarer