process hösten 2015 bild portätt

 
 
20/11-15
 
Sökte upp några bild från ny klassicismen jag skulle kunde tänka mig vilja ha att måla , en flicka i väldig blurry, en man väldigt tydlig lite morden och en kvinna i mossor utav detaljer. Hade lite beslut ångest vad jag skulle välja så jag frågade Merete vilken som passade bäst in av målningarna på just min valda epok. Det blev flickan. Nu tog jag en duk som alla fick började göra grunden. Tog brunt umbre och en del vatten och balande ihop de för att målade grunden på hela duken, för inga vita fläckar fick synas. Undertiden duken torka började jag måla ut koordinatsystem på bilden (2,5x2,5) för att ska det enklare för mig till nästa lektion när jag börjar måla, när duken hade torkat ritade jag även ut lika stora rutor på duken som på bilden.
4/12-15
 
Denna gången valde jag ut en bild på mig själv. Eftersom det är ett barn på porträttet valde jag en bild när jag var liten. Tror att många tar en bild på sig själva från hur de ser ut idag men ville göra lite annorlunda och tog en bild från förr. 
Koordinatsystemet jag ritat ut på både bilden och på duken, tog jag hjälp av när jag skulle måla av konturerna på duken, det gjorde det enklare att få det mer exakt. Började sedan med akrylen; gjorde ramen i en brun ton och inuti ramen de stora dragen vilka olika toner och vart kroppen var ut satt. Märkte att jag använde lite för mycket vatten vilket gjorde det svårt att få färgerna att samarbeta. Gick runt och tittade på hur de andra jobbade och såg att de knappt använde något vatten. Det fick mig att tänka om, för är nämligen van vid att måla med akvarellfärg där man använder mycket vatten. När jag slutade använda så mycket vatten gick det mycket bättre och färgerna gick ihop med varandra på ett annat sätt och lättare. För att göra så att akrylen inte torkar lika snabbt använde jag mig av akrylmedier, det gjorde det mycket enklare att jobba ihop bakgrunden. För att bakgrunden skulle bli mer levande la jag till lite gult på vissa ställen och rött på andra. 
 
I färg använde jag: brunt umbre, titanium white, ockra galla, normalblau och crimson.
 
11/12-15
 
Började arbeta med bakgrunden och ramen så den skulle bli någon övergången från ram till bakgrund. Men jag lyckade inte riktigt och blev väldigt frustrerad för vill verkligen att denna uppgift ska bli bra. Det blev sedan bättre när Merete hjälpte och visade hur man kunde arbeta, men det blev ändå inte så bra som jag hade tänkt mig och allt blev bara fel igen. Kanske för jag var så uppjagad och fokuserade på att inte göra fel så att jag gjorde fel. Så tankar till nästa gång är att vara mer lugn och vara mer positiv. Målade ut de sugande partierna i ansiktet.
14/12-15
 
Denna gången gjorde jag ett nytt försök med att få ihop bakgrunden med ramen, jag frågade om hjälp och kolla ännu mer noggrannare hur Merete jobbade med färgen och penseln. Fick mycket mer känsla, lätthet i penseln och mer harmoni i målandet. Blev även väldigt nöjd med min prestation. Gjorde även ett försök att få till en bra övergång inuti ramen som blev riktigt bra. Såg inte att målningen var så bra förens jag såg den från avstånd och kändes som jag såg den med nya ögon, vilket var super häftig känsla. Började med den svåraste delen personligen ansiktet då det jag målar är väldigt litet, har ännu bara highlightat och lagt skuggning. Men det kommer vara en tuff och bra utmaning. Sedan har jag lite andra tankar om målningen det är att bilden jag målar av är väldigt suddig, men jag vill ha den mer tydligare, det känns mer typisk för nyklassicismens stil och mer jag. 
 
 
0 kommentarer