Konst och teknik - målartuben
Målartuben kom början av 1700-talet och blev en revolutionerande förändring. Man kunde måla vart som helst och det redan färg i tuben så man behövde inte längre blanda färgerna själv.
Men det blev inte populärt förens 1832 då (Wiliam) Windsor & (Henry) Newton.
Innan tuben kom fick konstnärerna måla en färg i taget och om man skulle ha ex. blå fick man måla den färgen på en och samma gång då man inte kunde förvara sin färg så bra. De som försökte förvara sin färg använde sig vanligtvis av djurs inälvor, men de sprack ofta så det var ingen långtids lösning. Färgen torkade också relativt snabbt och för att inte skynda på att färgen skulle torka var det bäst att stå i ett mörkt rum.
Om man skulle måla en naturmiljö eller liknande, var det viktigt att komma ihåg hur naturen såg ut. Om man lägger märket till det så är naturen under rokokon konsttid, när man inte använde sig av målartuben, inte så detaljrik. Men målartuben kunde man experimentera med färgerna och såg mer olika nyanser. Men även att man fick den exakta färgen som löven på träden för man kunde jämföra och se vad man skulle blanda mer eller mindre av. Så verkligheten blev lite mer verklig än förut.
Mellan 1700-1800talet hade rokokon tagit plats i Europa, tron på människan är stark och kyrkan påverkar inte konsten lika mycket längre. Konstepoken rokokon är är ljusare färger och mer fokus på den rika människan som adeln och kungligheterna, än barkoken som var den tidigare konstepoken. Under 1700-1800-talet ville konsten visa det ”fläckfritt och bra” livet, vilket fick de rika mer i centrum user denna tid.
Rokokokonstnärernas målningar innehöll mycket romantik och även en del erotik.
När målartuben kom uppkom impressionismen, man kunde gå från sin ateljé och måla utomhus för målartuben gjorde det möjligt att förvara färgen. Man hade en kork som man kunde få ut färgen och gjorde att färgen inte torkade. Man under impressionismen använde man sig av oljefärg som är en svår teknik i sig. Konsten blev mer detaljrik, och mycket av fokuset blev på omgivningen och naturen. Det om man ser på tavlorna känns det som de blev imponerade av hur naturen såg ut. I de tavlor där människor är med är det betydligt mer aktivitet, alltså nästan inga porträtt utan människor som rörde sig ute i samhället. Konstnärerna hade tidigare målat skuggor svart, men under målartubens uppkomst märker man att de började de använda komplements färger och det gav en verkligare målning. Det kanske är så konstigt att konsten blev mer verklig än tidigare.
Jag tror att det är enklare att visa sin kreativitet idag då de flesta människor på jorden har mobil med en kamera i och kan ta kort och publicera de på sina sociala medier. Sociala medier är kanske den moderna konsthallen då jag syftar mest på Instagram, som de flest av de jag vet och känner använder sig av. Där alla kan posta sin syn och kreativitet, det blir enklare att uttrycka sig både i bilder och åsikter. Människor kan följa en utan att behöva åka jorden runt och slösa dyra pengar för att se vad du har att uttrycka. Konsten med bilder idag är mer personlig och den blir mer och mer privat, för det är en hård konkurrents på marknaden och om man ska vara eller bli något måste man vara ”unik”. Det känns som att det var svårare att bli upptäckt men de som blev populära.
Vi har på senaste 10åren ungefär utvecklat mobilen som vår modernaste konspiration för kreativitet, de so jag skrev längre upp. Förr ville vi visa och få med hela verkligheter när målartuben kom, men idag känns det som på våra bilder att vi vill gömma verkligheten. Genom att sätta på olika filter, använda PhotoShop och lägga ut de för att visa sitt ”perfekta liv”, som är långt i från verklighetens ser ut. Man är inte alltid glad, på fest eller är med kompisar. Psykisk ohälsa i samhället ökar bara, varför? Många vet jag känner sig stressade över att prestera bra i skolan och få topp betyg och samtidigt leva loppan + vara skön och lugn med allt. Jag är kan verkligen relatera till detta.
Kreativitet för mig är som en dal och bergbana, ibland går det bra och ibland går det inte. Som vi sa på lektionen är kreativitet och inte något som kommer som en blixt från ovan. Vem som kan bli bra på att rita, vissa har en grundläggare stryka i sina gener för att måla eller något annat som att lättare bygga muskler. Innan målartubens uppkomst var religionen mycket i centrum och hade inprincipt kontroll över konsten. De som jobbade inom kyrkan kanske hade övertag och bestämde vem som skulle måla och vad som skulle målas. Den personen kanske behövde (förmodligen) vara man, troende för religionen och bra på att lyssna och måla. Detta kan jag instämma då jag ”inte” kunde måla innan vintern i 9an, för jag har målat och skissat och tecknat ända sen jag var liten, men gav aldrig upp för tyckte det var så roligt. Övning ger färdighet.