STÅLTRÅDSGESTALTER I RUM

RUMSGESTALTNING
Beskrivning hur jag skapar rumsgestaltning genom ståltrådsgestalter 

 

Process
Till en början hade jag ingen aning vad jag skulle göra eller hur. Min första tanke var att det inte skulle vara så svårt men det visade sig att jag hade fel. När jag tex försökte böja tråden vred den sig på ett annat håll än jag tänkt och fick ändra mina planer. Så för att komma vidare började jag skapa figurer utan att ha bestämt vad det skulle bli eller föreställa, jag lät stålet i tråden (materialet) påverka det slutgiltiga utseendet och resultatet. 

 

Gestalter
Efter ca 10 stycken olika gestaltningar valde jag ut tre av dem. Jag valde just dessa då jag tyckte de föreställde något och såg därför att jag kunde skapa intressanta rumsgestaltningar med dem. 

 

Den första är en stor rektangel som ser ut som en tavelram. Den andra är en ljusslinga skapad av en vriden tråd där jag trätt på fem små bollar av stål. Den tredje och sista gestalten är skapad av en liten spiralfjäder, den kan föreställa olika saker men i mina ögon ser det ut som en klösstång för katter eller ett litet knepigt träd. För att ge denna gestalt mer liv och spänning la jag till delar av de gestalter jag valt bort.

 

Rummen

Började sedan skapa rum som skulle passa objektens storlekar. Rummen gick snabbt att göra då vi redan har lärt oss hur vi ska bygga dem och också lärt oss knep för att få dom att se snygga ut. Första rummet är byggt i 10x10 cm och det andra är byggt i 19x19 cm i skala 1:100.

 

Ett av rummen gjorde jag litet (i jämförelse med det andra) för att gestalterna skulle kunna komma fram mer och ta plats. Här använde jag grundfärgerna rött, gult och blått för att få figurerna att synas bättre.

 

Det andra rummet gjorde jag större för att se hur det påverkade gestalterna och min uppfattning hur de såg ut i ett större rum. Här blandade jag grundfärgerna till färgen brun.

 

Om jag inte hade målat rummen i dessa färger skulle de kännas för svartvita och jag vill ha mer färg för att se hur det påverkar intycken av rummen och gestalterna.

 

 

Gestalterna i rummet
När rummen är utan gestalterna ser de lite tomma ut, även om de är målade. Det ser ut som man har tagit bort tavlorna från en vägg men markeringen efter dom är fortfarande kvar. När man sätter dit en gestalt drar det till sig uppmärksamheten då stålet är i 3-D medan väggarna är 2-D. 

 

- När man placerar kattstången för själv i rummet blir färgerna på väggen väldigt blek! Intressant! Behöver fundera mer på detta.

 

 

 

 

 

När det är två, men inte tre objekt funkar det utan stålrektangeln (stora ramen) eftersom  det finns en målad bild direkt på väggen och en extra ram. Det fungerar även att ta bort ljusslingan eftersom det finns en struktur som symboliserar ljus målad direkt på väggen. Men klösstången på golvet är inte markerad på samma sätt som de andra och det gör den endast synlig när den finns där. 

 

Så för att uppfatta att alla tre objekten/gestalterna finns i rummet utan att de faktiskt är där kan man ta bort ramen och lamporna. 

 

När gestalterna är i det lilla rummet tar de mycket mer plats och ser större ut - fokuset hamnar på ståltrådsgestalterna. Den röda färgen på väggen där ramen sitter drar ner väggarna mot det blå golvet och gör att rummet uppfattas mindre än vad det är. I det stora rummet slukar ytorna lättare gestalterna och de framträder inte på samma sätt som i det lilla rummet. Med färgerna (brunt och vitt) i det stora rummet blir det ett bättre samspel mellan gestalterna och rummet - det ser mycket stilrenare ut, en stil jag eftersträvar. Fokuset dras ner mot det bruna golvet, kattstången syns tydligare och gestalten uppfattas som längre pga de vita väggarna.

 

När man vänder på rummet så att det bruna golvet blir en fondvägg drar sig ögat mot ramen. Det ser även ut som det bruna golvet/väggen ser större ut. Detta är en optiskt synvilla eftersom det mörka uppfattas bättre än det ljusa i detta fall.

 

När man sätter dit ett stormönstrat rutigt blå/vitt tapetprov som golv, uppfattas det som om väggarna är mindre än vad de verkligen är. Gestalterna kommer fram bättre då det inte blir lika stor konstras i det rutiga mönstret som mellan det vita och bruna i det andra rummet. Här tyckte jag att ingen gestalt stack ut mer än någon annan.

 

Den sista omvandlingen i rummet var att jag hade satte ett annat tapetprov mot väggen (i färgen beige) och klippt av en bit på tapetens vänstra sidan av hörnet längst upp. Tanken var att jag skulle vilja ha omväxling genom att sätta ramen där jag gjorde utklippet. Resultatet blev att ramen kom fram. Det gjorde att ögot drog sig till rektangeln pga skillnaden.

 

Material 

Limpistol, tapetprover, akrylfärg, kapaskiva, lim, papper och ståltråd

 

//Elsa Thelning HT 2015

 

 
 
 
0 kommentarer